Fintuning, låneudstødning og måneraket !

Dette indlæg er kulminationen på 4 forudgående indslag om min SR 500’s vej fra Berlin over Ebay til min kærlige hånd: Fra original restaurering til caferacer besættelse


Den 3. Oktober 2011:


Okay, trial and error icon_wink.gif

Kørte en tur, hvor jeg tjekkede tændrøret ved lave omdrejninger, så i midterposition, så i topposition uden dog at åbne HELT op.Over hele linjen var tændrøret gråt til den lysebrune side. Jeg tror den stadig får lidt meget luft i forhold til benzin.Jeg prøvede at lukke fuldstændigt op for luftfilterboksen ved at fjerne dækslet

på boksen og samtidig flytte nålen et hak op. Det gav en temmelig tøvende start gas-respons at åbne for luften – ligesom om at den bliver blæst fuld af luft uden benzin. Jeg lukkede af for luften med dækslet igen, så den igen er lidt restriktiv i luftindtaget. Den tøver stadig i gasresponsen fra tomgang til kvart gas, men når den får fat i nålen sker der virkelig noget. Så accellerer den vildt og voldeligt i alle gear op til 6-7000 omdrejninger. Allerede ved 5500 mister den sin essentielle ydeevne, og resten er næsten rent motoromdrejninger om end stadig lidt accelleration. Jeg er hurtigt oppe i de høje gear, og det er som om cyklen totalt staller ved 120 kmt. Der mangler jeg et 6. gear til at tage den resten af vejen op til en formodet topfart på omkring 165kmt som GW eftersigende havde skabt i deres sejtrækker.Jeg tror jeg skal have en lidt større tomgangsdyse på banen og måske skrue lidt på luftblandingsskruen så start gas-responsen bliver optimal. I tillæg har jeg en ide om at et mere frit og åbent forrør vil betyde at den nemmere kan komme af med udstødning og dermed bedre tage ny luft / benzinblanding ind. Det må vente…Alt det her handler om balance.Planen er at jeg vil justere karburatoren til min standard udstødning og standard gearing for efteråret. Når motoren er kørt godt til og jeg har tjent nogle basører over vinteren tager jeg en beslutning om hvilken karburator jeg vil køre med og investere i et åbent udstødningssystem, som skal komplimentere det mo
torarbejde, jeg har fået lavet til mere bundtræk og moment. Gode ideer hilses yderst velkommen !!


Den 10 Oktober 2011:

Hej folkens !

Igår drak jeg kaffe med en – efter en fodoperation – humpende sygemeldt Michael i Jelling, da han pludselig fik en ide: Hvor lang tid tager det at skifte udstødning?
Da hans 700cc Miles SR er stallet væk for vinteren byttede vi lige over, dér ! Åbent forrør og supertrap-lignende potte. Nu er der sgu hul igennem !

Og HOLY, BLOODY H***, NU KAN DET MÆRKES

Den har et fantastisk moment. Den åbne udstødning fremhæver virkelig den dybe bund, den har fået af den høje kompression og den slebede knast. Alt fra 110kmt til 150 er et ragnarok af acceleration, og stadig med et par mm på gassen. En lille dims fra kedo har sørget for, at den ikke tændingsbanker.

Her et stop uden for Netto i Tørring for en snack med udsigt til den dejlige cykel:



Til foråret er planen, at måneraketten skal udstyres med TM36 karburator, åbent K&N filter og åben udstødning. Så skal den en tur på dyno’en med kærlig opmærksomhed fra den erfarne Finn Villadsen (fv motor) i Sabro uden for Århus.

Mine drømme der fra handler om at geare den om, skifte til et flottere sæde, evt. andre skærme, fine mini-instrumenter, en fed baglygte osv. osv. Der skal være plads til at processen kan tage nye og uventede drejninger 😀

The dream continues 😀

2 Comments

  1. Fedt med de mange indlæg Malte! Kom endelig med opdateringer løbende!

    Hvor endte kompressionen med at lande?

    Jonas

  2. Wisecostemplet er 10:1 kompression. Og jeg synes egentlig, det er rigeligt. Det kan virkelig mærkes i bunden !!
    Jeg har med vilje holdt boringen og kompressionen på den sikre side, dels for at bevare noget foring tilbage, dels for at undgå alt for meget slid på systemet.

    Alternativet var 535cc 90mm med et 11:1 kompressions stempel. Så er den virkelig pimpet op, med kun 1,5mm foring i hver side og en temmelig heftig kompression. Det kan evt. blive næste gang (om 50000 kilometer, hehe)

Skriv et svar

Your email address will not be published.

*

© 2022 TEUFELSKERLE

Theme by Anders NorenUp ↑