Fra MZ til Honda CB500T


Efter at ha’ hygget mig med en cafe-MZ150 i et par år (har tidligere været vist her) besluttede jeg mig for at få en “rigtig” motorcykel. Jeg var egentlig på jagt efter en Yamaha SR500 – men synes de var lidt for dyre. Så fandt jeg en CB 500T i den Blå Avis. Det er en 78’er og den var i OK stand. Iflg. ejeren renoveret i motor for 4000 km. side. Den stod på Frederiksberg – men jeg havde et møde i Kbh. og kørte forbi (bor i Aalborg). Vi blev næsten enige – og næste weekend kørte jeg afsted med trailer, kaffe og min kammerat. Der er langt fra Aalborg med en trailer! 2 klip i kortet gør at jeg kun kunne køre 85km/t… Sælger ville gerne sælge den til mig da der var andre interesserede der ville lave den om til en bobber(!)

Stel og div dele blev glasblæst og grundet og malet. Planen var en low-budget caferacer og derfor blev løsningerne ind i mellem lidt alternative. Væk med sidedæksler, skære lidt i forskærmen, væk med org. blink og de store forlygteholdere. Afsted til Biltema efter diodeblink, lygteholdere, kæde og en pose blandede rustfri bolte. Alle de afmonterede beslag/bolte blev sendt til galvanisering. Jeg ledte efter en profileret aluplade til at sætte ind på batteri-kassen. Uden held. Men så købte jeg en labtop kuffert og slagtede den. Luftfilter-mufferne blev købt i Bauhaus – 50 mm. kloark-muffer med hhv. 30 og 45 graders bøj. Min fætter sleb tank og forskærm for mig mens jeg var indlagt i januar. Malingen blev købt (smartspray.dk) ral umbragrau samt en Motip fælgmaling. Og endelig 2 dåser 2-K klarlak – også fra smartspray. Det er virkelig nogle fede spraydåser de har. Fin malingsfane og så rigtig 2-komponent autolak! Efter som jeg stod i garagen og malede (i 2 graders varme) kom der selvfølgelig noget støv og skidt i lakken – så frem med vandslibningspapir med efterfølgende Autosol og polering. OK resultat. Da motoren var ude af stellet blev der gejlet med et par tuber Autosol og masser af “knofedt”. Nye mærker til tanken lavede jeg og fik printet hos en skiltemaler. Der blev indkøbt en brugt (BSA..?) baglygte samt en ny engelsk udstødning. Sædeskum og betræk fra eBay (købt i USA – produceret i Vietnam) monteret. Og så blev skidtet samlet. Jeg lavede en MANX-style lygtekåbe af en gammel trykplade i aluminium. Nu har jeg formen men skal ha’ fat i en tykkere plade. Jeg har mange fine org. dele – bl.a. sædet – fra Hondaen hvis nogen mangler. Jeg mangler til gengæld et rundt dæksel på venstre side at motoren med 3 bolte. Gerne uden Honda mærke.

Næste vinter stå den på anden tank og et sæde med hård skal der skal males i tankfarven – tror jeg…

Jeg har brugt ca. 4 måneder og omkring 4500,- på ombygningen – og er godt tilfreds med resultatet…

2 Comments

  1. Hej Ebbe, velkommen til! Godt at se at du har fået skruet noget gammel Honda. Nu skal vi bare lige af med sneen og så kan vi komme ud og ræse. Vi håber at det er muligt at lokke dig til København til en køretur, måske til Sverige.

    ses

    Jonas

  2. Hey there! My name is Cornelius I am a motorcycle enthusiast and I am looking for a good passionate mechanic that would be willing to help me build a Cafe Racer. I also live in Aalborg please write to me. My phone number is 42742764.

Skriv et svar til Cornell-Mihai Florea Annuller svar

Your email address will not be published.

*

© 2022 TEUFELSKERLE

Theme by Anders NorenUp ↑