Jeg nåede lige inden flytningen at skille unit motoren helt ad, og konstatere at møtrikken, der holdt sludge trap’en inde, var maltrakteret til en uformelig klump metal, smurt ind i loctite. Siden rykkede vi pløkkerne op og drog mod Nordvest, og på rekordtid har vi fået værkstedet sat op så flot, at alle har blod på tænder, hænder og tænger, for at komme til at skrue på maskinerne (nu hvor dagen jo allerede har tiltaget 4 timer!).

Nu fik Svejsemand den geniale idé, at der bare skulle en hel masse svejs til (ligesom på min krumtap-not), så skulle den nok komme af.

Således blev der svejset en møtrik ovenpå møtrikken, som blev fyldt op med svejs til den var rødglødende – og ud kom den!

til vores store overraskelse var der slet ikke nogen sludge trap inde i krumtappen… Ikke så godt. For den skal sortere skidt og skruer fra olien så det ikke bliver slynget videre rundt i motoren.

… så stemplerne har set bedre dage, ligesom sølerne, og krumtappen skal nok også drejes af. Cylinderen skal hones og måske bores op. Jeg må ned til det nærmeste pengetræ, og vente på lidt nedfaldsfrugt…

Nok om det – Søren fik grundet sin tank, og vi forsøgte ihærdigt at få ham til at kaste sig ud I at modificere bunden, så den passer bedre på stellet (do it!).

Vores meget fine, nye værkstedsbord med 3 mm stålplade ovenpå.


Mens der ihærdigt blev drukket øl i det tilstødende lokale, blev der fortalt røverhistorier og planlagt skruerier på værkstedet…