Mikkel har bygget sig selv et pragteksemplar af en knallert. Den forener østtysk POWER med japansk præsision, gode gamle dage med future tech… og den kører sku også ret hurtigt! CUSTOM knallert FTW!
Tjek også denne fede video, hvor selveste Præsi, får kamp til stregen af den potente maskine!
Ideen udsprang efter en lang tur på en Simson Sperber, som kører godt, men i dén grad lider under svage bremser og spaghetti-køreegenskaber. Hvad hvis man tog en Simson S51 – en knallert med et fornuftigt rørstel, en stærk motor, men østtysk grimheds-udseende, og brugte den til at bygge en knallert, der ikke lignede en østtysk tank-design og samtidig kunne styre og bremse?
En gammel, gennemtæsket S51 blev indkøbt, og straks blev der leget med tanke og hjul fra hjørnerne i værkstedet.
Da vores Simson Racer har fungeret godt med en forgaffel fra en Honda NSR50, blev en komplet front indkøbt, sammen med hårdere bagdæmpere.
Hjulene gik fra de originale 16 tommer, til 17 tommer for og bag, med den originale 90’er NSR støbte fælg med skrivebremse foran.
Motoren fik den store tur, komplet renovering med lejer, pakdåser, krumtap og cylinder/udstødnings kit.
Belært af tidligere erfaringer, blev hele knallerten bygget op som dry-build før noget blev malet… Fordi det er så trist at svejse i et nymalet stel. Sædet er bygget af skum, der er formet med en vinkelsliber og forbremse + kaliper er fra en moderne scooter-knallert.
Cockpit med Honda CD90 forlygte og Honda CB350 tank
Efter montering af el-net, lys og sædebetræk var der kun tilbage at køre en tur omkring blokken, og rette de på de forskellige ups’ere der dukkede op. Derfra: skille ad totalt.
Stellet malet…
Maling af tank. Mørk metallic grå, og sennepsgul Ost-Farbe!
Samlesættet begynder. Raceren i baggrunden. 8 dage til den årlige knallert-tur i Sverige (!).
We got a roller!
3 dage før afgang: første rigtige prøvetur. Stadig et par ting der skal fixes.
Endelig! Klar til omkring 800 km test igennem Sverige!
Skriv et svar