Herning Stumpemarked er et traditionsrigt arrangement for Teufelskerle, og tre ting skal være opfyldt for, at det går rigtigt til:

1: Store mængder øl og solid husmandskost indtages aftenen før i Århus, så den rette stumpemarkedsstemning kan opnås dagen derpå i Herning.
2: Turen til og fra stumpemarkedet skal foretages i et køretøj, som er minimum 45 år gammelt og/eller er behæftet med én eller flere tekniske fejl, således at minimum ét havari er sikret under turen, jf. Marettis Saab 96 og Svejsemands Toyota Camry.
3: Herning Stumpemarked må ikke forlades, før der er indkøbt minimum én motorrelateret genstand – brugbar eller ej.
Alle tre ting var opfyldt, da Bjarke, Risom, Laier, Maretti og Mortens Ducati-ven Lasse tog på forårstur til Herning Stumpemarked. Aftenen før diskede Bjarke og Risom op med hjemmelavet bernaise-sovs og oksesteg i lange baner. Lørdag var det alle mand afsted til Herning i Risoms fine gamle Opel Rekord A fra 1965.

Efter tre kilometers kørsel begyndte Rekorden at gå ujævnt og sætte ud. Risom mente ikke, det kunne være mangel på benzin, da han havde fyldt på sidste år. Der kunne dog være en teoretisk mulighed for, at den var kørt tør, så det blev besluttet at standse ved den nærmeste tank. Bilen kunne lige akkurat trille ind på servicestationen og standsede netop foran standeren. Perfekt timet! Efter at have fået slukket tørsten med blyfri 95 tilsat blyerstatning, klarede den turen til Herning i upåklagelig og fornem stil.
Velankommet til heden parkerede vi ved siden af denne nyere artsfælle – Maretti syntes, den virkede bekendt, og efter at have gransket sine barn- og ungdomsminder og evne til at huske registreringsnumre, viste det sig, at netop denne Opel Rekord var i familien Marettis eje i årene 1995-2008. Et tårevædet gensyn!
Indenfor bugnede hallerne sædvanligvis af masser af fine gamle sager.
Der var også masser af gode restaureringsprojekter…
Laier og Bjarke ser nærmere på et par blå handsker fra Taiwan til 50 kroner…

Men midt i vrimlen af vrag, plasticscootere og husmands-knallerter til tocifrede tusindebeløb dukkede denne MZ TS 250 i ægte østtysk Volksarmé-trim op. Bjarke var solgt på stedet, og det var maskinen næsten også.
Risom har lært dagens tidligere lektie, og tjekker om der er benzin på….

Bjarke fik trykket MZ’en godt ned i pris, og huskede Præsis gamle parole “køb, køb, køb!!”, og på ganske få sekunder blev Bjarke ejer af denne uhørt fede MZ! Tillykke!
Desværre kunne MZ’en ikke presses i bagagerummet på Risoms Opel. Det var vist noget med, at det allerede var fyldt op af dagens udbytte på stumpemarkedet, som bestod af en håndfuld nøgleringe, to kilo rustfri skruer, et klistermærke og et par fine MZ-skuldermærker til læderjakken….

Mens bilen blev pakket, brugte Laier tiden til at give Rekorden en teknisk inspektion inden hjemturen. Til alles rædsel kunne han konstatere, at tankdækslet manglede! Med vanlig teufel-snarrådighed ræssonerede vi os frem til, at det måtte ligge på den Uno X-tank, vi frekventerede tidligere på dagen. Afsted med rygende dæk til Århus!

I de mellemliggende seks timer var der helt mirakuløst ikke kommet andre Opel Rekord A uden tankdæksel forbi, og dækslet lå fint på standeren og ventede på, at tankdæksel og -studs igen kunne genforenes. Et smukt øjeblik på turen!
Hjemme igen ventede dog flere overraskelser: Rekorden var blevet så underligt varm i løbet af hjemturen, og ved ankomsten til Århus kunne de herrer Bjarke og Risom konstatere, at en kun 47 år gammel kølerslange ikke stod til at redde. En trist afslutning på en ellers forrygende dag – især for Risom ,der måtte køre Rekorden i garage og skifte den fine og originale kølerslange ud til en kedelig moderne en uden indbygget spændingmoment. Ak ja, den gamle kølerslange… Vi ser dog frem til næste stumpemarked i efteråret, som med garanti kommer til at indeholde endnu flere coole havarier og fede køb af gammelt østtysk mekanik!